воскресенье, 26 апреля 2020 г.

Дистанційне навчання 11 клас української філології. 27.04.20


11 укрфіл.

Українська література, 27.04.2020р.

Увага!

Посилання на конференцію:

1.      Марія Лаврусенко приглашает вас на запланированную конференцию: Zoom.

 

Тема: Конференция Zoom Марія Лаврусенко

Время: 27 апр 2020 08:05 AM Хельсинки

 

Подключиться к конференции Zoom

https://us02web.zoom.us/j/81787196487?pwd=cWkvTmYrSVJhYzdPRXpkM3FwOFFhZz09

 

Идентификатор конференции: 817 8719 6487

Пароль: 012352

 



2. Марія Лаврусенко приглашает вас на запланированную конференцию: Zoom.

 

Тема: Конференция Zoom Марія Лаврусенко

Время: 27 апр 2020 08:45 AM Киев

 

Подключиться к конференции Zoom

https://us02web.zoom.us/j/84277491826?pwd=STFLd08xcWxiSUk4TkI4TkRvSlJlQT09

 

Идентификатор конференции: 842 7749 1826

Пароль: 003993


І. Василь Герасим’юк. «Аркан» ‒ філософський верлібр про призначення чоловіка в житті, про чоловічу дружбу. 

1. Опрацювати біографію письменника за посиланням: http://www.parta.com.ua/ukr/stories/writers/209/ або: https://ukrclassic.com.ua/katalog/gg/gerasim-yuk-vasil/1863-vasil-gerasim-yuk-biografiya

Біографічна довідка (коротко записати у зошит) за планом:  
Ім'я, по батькові, прізвище -
Рік народження —  
Місце народження —  
Батьки —  
Навчання —  
Рід занять, захоплення —  
Основні твори —  
Нагороди, відзнаки —  

2. Прослухати поезію у виконанні автора: https://www.youtube.com/watch?v=b3iVXe3KljE
3. Переглянути відео – танець «Аркан»: https://www.youtube.com/watch?v=3P6leo9N5OA
Коментар:
Аркан – це український народний чоловічий танець, поширений серед гуцулів, є елементом обряду посвячення гуцульського 20-річного юнака у легіні (після проходження обряду він отримував право танцювати, носити бартку (топірець), вбивати ворогів та підперезуватися широким паском, тобто ставав потенційним опришком).
Аркан має дві групи рухів: 1) «прибий» і «зміни», 2) «підківка», «тропачок», «гайдук» (перша властива тільки аркану, друга зустрічається також в коломийкових танцях). Танцюють зімкнутим колом або півколом з топірцями в руках.
4. Прочитати:
Чоловічий танець (Аркан)
Герасим'юк Василь
Ти мусиш танцювати аркан.
Хоч раз.
Хоч раз ти повинен відчути,
як тяжко рветься на цій землі
древнє чоловіче коло,
як тяжко зчеплені чоловічі руки,
як тяжко почати і зупинити
цей танець.
Хоч раз
ти стань у це найтісніше коло,
обхопивши руками плечі двох побратимів,
мертво стиснувши долоні інших,
і тоді в заповітному колі
ти протанцюєш під безоднею неба
із криком по-звіриному протяжним.
Щоб не випасти із цього грішного світу,
хоч раз
змішай із ближніми
піт і кров.

Сину людський,
ти стаєш у чоловіче коло,
ти готовий до цього древнього танцю
тільки тепер.
З хрестом за плечима.
З двома розбійниками.
Тільки раз.

5. Аналіз твору (записати в зошиті):
Тема: відтворення особливостей чоловічого танцю, який перетворюється на таємничий ритуал.
Ідея: возвеличення аркану як стихії родової єдності.
Художні  особливості твору
Повтори: «Хоч раз…», «як тяжко», «ти…»
Епітети: «древнє чоловіче коло», «найтісніше заповітне коло», «грішний світ».
Метафори: «коло тяжко рветься», «мертво стиснувши долоні інших», «щоб не випасти із цього світу».
Звертання: «Сину людський».

ІІ. Юрій Андрухович. «Астролог», «Пісня мандрівного спудея», «Козак Ямайка».
1.     Опрацювати біографію письменника за посиланням: https://www.ukrlib.com.ua/bio/printit.php?tid=1509
Біографічна довідка (коротко записати у зошит) за планом: 
Ім'я, по батькові, прізвище -
Рік народження — 
Місце народження — 
Батьки — 
Навчання — 
Рід занять, захоплення — 
Основні твори — 
Нагороди, відзнаки — 


2.     Ознайомитися зі змістом поезій «Астролог», «Пісня мандрівного спудея», «Козак Ямайка».

Астролог

Пісня мандрівного спудея

У нього палка потреба,
у нього жадання слізне:
окраєць нічного неба
піймати у фокус лінзи…
Бо він живе на горищі,
а там сутерени вищі:
у сутінках — мерехтіння
і сонце межує з тінню.
Він дивиться тільки вгору,
і небо лоскочуть вії,
коли в полудневу пору
від кухні смаженим віє.
Над містом літають птахи,
а поруч із ними "ахи",
коли роззявлять на площі
голодні роти бідолахи.
Земля собі пілігримить,
кружляє собі й кружляє,
а хтось нові пелерини
на осінь собі замовляє —
а він живе на горищі
(там зимно, там вітер свище),
але насправді з горища
небесна ковбаня ближча.
У нього маєтків немає —
згори в декольте заглядає,
а в місті вічність минає
не так, як він загадає.

(Балконне крило ажурне
й сентиментальне, мов танґо,
обжив бароковий янгол —
створіння пухке й безжурне).
І взявши голову в руки,
він крикне собі з розпуки:
"Чого я марную роки?!
Візьму попід руку Юзьку,
піду в пивничку на Руську,
забуду святі мороки!
Забуду святі мороки…"
Агов, мої маленькі чортенята!
З-під свити я вас випущу на світ —
туди, де кров з любов'ю черленяться,
де пристрастей i пропастей сувій…
Я — ваш отець, тож будьте мені вірні!
(які невірні рими в голові!),
але коли до серця входять вірші —
прекрасні, наче крила голубів,
які тоді надії!..
З риторик і поетик академій —
гайда на площу, як на дно ріки!
Підслухані у вирі цілоденнім,
ті рими — вчителям наперекір
(у вчителів, здається, перекір) !
Або в поля, як на зелену прощу —
читати вірші травам і вітрам!..
І постарайтесь, я вас дуже прошу,
щоб явір тихі сльози витирав,
щоб небо, нахилившись, наслухало,
щоб завше був натхненний соловій…
Хвалу воздавши часові зухвалу,
звірят і пастухів благословіть!..

Отож, — на світ, за діло — чарувати!
Агов, мої маленькі чортенята!

Козак Ямайка

о скільки конику-братику крутих чудасій на світі
дивився б допоки круки не вип'ють очей а мало
по сей бік багама-мама по той бік пальми гаїті
і вежі фрітауна бачу як вийду вночі з бунгало

і так мені з того гризько що вицвіли всі шаровари
якого лисого чорта з яких попідземних фаун
та й зрадили нас у битві морські косарі корсари
а батько ж хотіли взяти отой блаженний фрітаун

а там тринадцять костьолів і вічна війна з амуром
а ще тринадцять безодень де срібло-злото коморне
дівчата немов ліани нечутно ростуть за муром
і хочеться їм любитись а їх зодягли у чорне

кружаю тепер сивуху надвоє з піратом діком
кажу йому схаменися кажу покайся паскудо
невже коли ти з європи то вже не єси чоловіком
якого хріна продався за тридцять гнилих ескудо

а дік то химерна штучка плекає папугу пугу
плеще мене позаплічно заламує руки в горі
оце тобі лицар з лугу осьо тобі зелепугу
to be or not to be каже і булькає I'm sorry

невільницю каже маю зі шкірою мов какао
купи сизокрилий орле маркотно ж без господині
город засівати не конче прицмокує так лукаво
город на ній проростає тютюн ананаси дині
наплодиш каже козацтва припнеш усіх до коша
тільки ж ярму не дається шия моя душа

та вже його і не чую плюю на плюгаву супліку
конику мій невірнику апостоле мій хома
піду на зорю вечірню
зріжу цукрову сопілку
сяду над океаном
та вже мене і нема
Домашнє завдання – відповідь письмова на одне із запитань (надіслати у гул форму за посиланням: https://forms.gle/mo2Zq3FZ6oTfeWHi8



·         Що символізує собою образ аркану, «зчеплених рук», «чоловічого кола» в поезії В. Герасим’юка «Аркан» ?
·         Яким постає ліричний герой поезії Ю. Андруховича «Астролог»? Які його життєві пріоритети?
·        Прокоментуйте, яким бачить завдання мистецтва слова ліричний герой  поезії Ю. Андруховича «Пісня мандрівного спудея».
·        Які риси постмодернізму простежуються в поезії Ю. Андруховича «Козак  Ямайка»?

0 коммент.:

Отправить комментарий

Дистанційне навчання. 10 клас української філології. 13.05

10 укрфіл Українська література 13.05.2020  Марія Лаврусенко приглашает вас на запланированную конференцию: Zoom. Тема: Конфер...