понедельник, 30 марта 2020 г.

Дистанційне навчання. 10 клас укр. філології - 30.03.20


10 укрфіл.

Українська література, 30.03.2020р.

Увага!

Шановні учні! Чекаю вас на відеоурок!

№1

Марія Лаврусенко приглашает вас на запланированную конференцию: Zoom.

 

Тема: Конференция Zoom Марія Лаврусенко

Время: 30 мар 2020 09:45 AM Хельсинки

 

Подключиться к конференции Zoom

https://zoom.us/j/501109750

 

Идентификатор конференции: 501 109 750

 

*Усі завдання, які треба виконати письмово у зошиті, виділені червоним кольором.

* Завдання, які необхідно у друкованому вигляді надіслати на електронну пошту вчителя, виділені зеленим кольором.

* Завдання, котрі учні виконують он-лайн, виділені блакитним кольором.

*виконані завдання надсилати на електронну адресу викладача в день заняття: mlavrusenko@ukr.net

 

І. Леся Українка «Кассандра». Етичні, психологічні переживання особистості у час вибору – наскрізна ідея драми. Елементи автобіографізму у творі.  Художні засоби для розкриття внутрішніх переживань і сумнівів головної героїні
1. Коментар:
1. „Касандра” — безперечно філософський твір, в якому відчуваються ідеї популярних у кінці ХІХ — на початку ХХ ст. філософських течій — інтуїтивізму і прагматизму, корені яких Леся Українка бачила в античній філософії і художній літературі. Цим, зокрема, пояснюється звернення до образу античної міфології. Письменниця вносить у поему свій погляд на проблеми історичної долі України та сучасної політичної боротьби, свою громадянську позицію: вона розвінчує бездіяльність і пасивне споглядання, прагматизм, викриває зрадників народу і батьківщини, хоча у сюжеті трагедії немає ситуацій і сцен, які б безпосередньо випливали з сучасного Лесі Українці громадсько-політичного життя.
Леся Українка писала у листі до Ольги Кобилянської про Кассандру, в образі якої здобули критичне художнє втілення принципи інтуїтивізму: „...вона все провидить, вона все знає, але не холодним знанням філософа, тільки інтуїцією людини, що все спостерігає несвідомо і безпосередньо..., не розумом, а почуттям”. Отже, у цьому образі Леся Українка показала обмеженість і безсилість інтуїтивних поглядів на життєві події.

2. Звернення Лесі Українки до образу Кассандри пов'язано також зі становищем письменниці у родині. У листі до М. Павлика у квітні 1903 року вона писала: „Взагалі сей рік для мене критичний, я знову стою на роздоріжжі, як колись у дня першої молодості, багато приходиться рішати, міркувати і влагоджувати єдино власною думкою і силою, часто не тільки без жодної помочі, але й ще при чималій опозиції з боку тих, хто, що, здавалось би, не повинні бути в такій опозиції”. Дійсно, поетесі доводилося вступати в суперечки з матір'ю, яка не підтримувала марксистські ідеї, неприхильно ставилася до соціал-демократичного оточення доньки.
Письменниця часто вступала у гострі суперечки з галицькими соціал-демократами за методи і етику партійної боротьби. Леся бачила, що її твори не завжди знаходили відгук серед української інтелігенції, яка обмежувала завдання літератури лише потребами села.
3. Сумніви письменниці щодо її громадського покликання і дієвості слова виникають у період з 1902 по 1904 роки. Бажання стати борцем за визволення народу вступає в конфлікт зі станом здоров'я. бажання жити і боротися на рідній землі — з необхідністю лікування за кордоном. Інколи Леся Українка ладна була забути про свій поетичний дар і віддатися професійній революційній діяльності. Але друзі переконали письменницю, що її зброя — слово.
З того, що ми почули, можна вже зробити висновок, що поема „Кассандра” створювалася поетесою у психологічному стані, подібному до стану Кассандри — у суперечностях, у спорах з власним „я”, переживаннях, пов'язаних з вибором і життєвого шляху, і громадської позиції, у суперечках з близькою людиною. Недарма наскрізною ідеєю драми стали етичні, психологічні переживання особистості у час вибору.

2. Дати письмову відповідь (5-10 речень) (завдання виконати за посиланням : https://forms.gle/tisGH8pG2xd1aUVT8
 (Висловіть своє ставлення до проблеми брехні і правди у поемі Лесі Українки «Кассандра». На чиєму боці авторка твору? (Гелена чи Кассандри?)

2. Творчість Лесі Українки в контексті української і західноєвропейської літератури
1. Робота в зошиті (надсилати фото зошита НЕ потрібно!!!). Записати короткі тези матеріалу, поданого нижче.
Значення творчості Лесі Українки в розвитку української й західноєвропейської літератури:
1.     Розвиваючи літературні традиції Кобзаря, Леся Українка водночас сприяла утвердженню єдиної літературної мови на всьому ареалі українського етносу і, що особливо важливо, невтомно працювала над її творенням. Творчість авторки припадає на роки офіційних заборон української мови, але авторка на це не зважала.
2.     Поезія Лесі Українки новаторська, вона відмовилася від традицій романтизму, її твори мають модерні стичне звучання (неоромантичне, символічне, неокласичне)
3.     Образи митця, слова є наскрізними для всієї творчості авторки. Саме митцеві вона віддає місію борця із соціальною несправедливістю. Час, у якому вона жила, був позначений національним дискомфортом: заборони та жорсткі обмеження української мови, несвобода національного духу - і до краю загострене відчуття в української прогресивної інтелігенції свого ущемленого національного буття.
4.     Поетеса значно розширила тематику і проблематику української літератури (біблійні сюжети, єгипетська тема, переспіви, переклади), вивела її на європейський рівень.
5.     Традиційні (для української літератури) і нові теми й проблеми, зокрема історико-філософські, морально-етичні, у творчості Лесі Українки реалізовані в жанровому багатоголоссі. Крім громадсько-політичної, філософської, інтимної, пейзажної лірики, письменниця створила шедеври і в жанрі драматичної поеми. Загалом Леся Українка писала в жанрі власне поезії, колискової, поезії у прозі, драматичної поеми, власне драми, драми-феєрії,  є автором статей, оповідань, підручника.
6.     Досконало володіючи катренами й октавами, сонетами й оригінальними строфічними будовами, використовуючи гекзаметр, верлібр, п'ятисто-повий вірш тощо, вона збагатила строфіку, ритміку й метрику української поезії.
7.     Твори письменниці всіх жанрів (від колискової до драматичних поем) гідно репрезентують у європейській культурі і національний дух, і загальнолюдський сенс українського буття. 
2. Переглянути відео: 

Домашня робота: підготувати відгук-есе про твір, перекладений українською Лесею Українкою (на вибір учня) (завдання має бути виконане на наступне заняття (01.04.2020р.). Його в межах наступного уроку Ви озвучите усно під час відеоуроку або надішлете у запропоновану гугл-форму).
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ!!!
Відгук — це обмін враженнями про твір.
Виберіть мету вашого відгуку:
1) привернути увагу до вірша, вплинути на думку інших людей;
2) прагнення розібратися в прочитаному;
3) порівняння оригіналу та перекладу.
Залежно від обраної мети виберете жанр відгуку. Це може бути: 1) стаття; 2) лист; 3) есе.
Відгук складається з двох основних частин:
1) У першій частині висловлюється думка про те, сподобався чи не сподобався вірш.
2) У другій частині обґрунтовується, аргументується висловлена оцінка. чіткої межі між частинами немає. Визначте зображувано-виражальні засоби, використані перекладачем художні образи, твори). Чи відповідають вони оригіналу?(за умови, якщо ви володієте мовою, з якої перекладений твір)

Бажаю успіху!

Дистанційне навчання. 10 клас української філології. 13.05

10 укрфіл Українська література 13.05.2020  Марія Лаврусенко приглашает вас на запланированную конференцию: Zoom. Тема: Конфер...