10 укрфіл.
Українська
література, 23.03.2020р.
Увага!
*Усі завдання, які треба виконати письмово у зошиті,
виділені червоним кольором.
* Завдання, які необхідно у друкованому вигляді
надіслати на електронну пошту вчителя, виділені зеленим
кольором.
* Завдання, котрі учні виконують он-лайн, виділені блакитним кольором.
*виконані завдання надсилати на
електронну адресу викладача в день заняття: mlavrusenko@ukr.net
І.
Романтично-міфологічний образ Мавки
ІІ.
Роздвоєність душі Лукаша
2.
Опрацювати матеріал підручника – С.238-240.
3.
Коментар:
Основні образи твору
Лукаш – зовсім молодий хлопець («в очах ще
має щось дитяче», – читаємо в ремарці), він людина, тому й по-людському розуміє
любов як потаємне незбагненне почуття. А для Мавки, як і решти лісових
створінь, це цілком природний стан. Проте її любов до Лукаша зовсім не подібна
на легкодумні залицяння з Перелесником, які вона знала до цього. Звичайний
сільський хлопчина й не здогадується, які сили пробудило кохання в лісовій
істоті, яке «огнисте диво» оновлення вона пережила. Лукаш не цінує «душі своєї
цвіту», не знає, які дива може творити тихий голос його сопілки. Щедрі поклади
поезії й краси в його душі вкриті шаром буденщини, черствого житейського
практицизму. Вони явилися Мавці весняної місячної ночі, але сам Лукаш і
занедбав їх під стріхою хати, під впливом матері й Килини.
Мавка, без сумніву, ідеалізований і сильний
образ: на шляху до щастя їі нічого не може зупинити, лісова красуня намагається
наблизити дійсність до мрії. Вона без жалю покинула заради «людського хлопця»
лісові хащі й могла б знайти з людьми спільну мову, якби вони були такими
мудрими, як дядько Лев. Він знав
ціну краси й гармонійного співіснування людини з природою, добре знав і те, що
протиставити себе природі, знехтувати її закони – значить підрубати гілку, на
якій сидиш. Таке ставлення до природи дядько Лев виховував і у свого небожа
Лукаша. Він не встигає перейнятися дядьковою наукою: напровесні приходить із
далекого села в ліс, а восени дядько Лев помирає. Господарство прибирає до
своїх рук обмежена Лукашева мати, а згодом до неї приєднується й достойна її
невістка. Мавка ж принесла в Лукашеву хату не тільки красу («умаіча квітками
попідвіконню»), з нею прийшла до лісової господи прихильність природи й
достаток («Як вона глядить корів, то більш дають набілу»). Однак Лукаш не зміг
відстояти своє кохання, не зміг «своїм життям до себе дорівнятись». Його
перемогла сіра буденщина із захланною й обмеженою матір'ю. А зрада Лукаша
почалася з того моменту, коли поріг його хати переступила Килина.
Леся Українка
майстерно створила характери Килини й матері
Лукаша. Це досить типові образи жінок, утомлених тяжкою працею по
господарству. Лукашевій матері потрібна роботяща невістка, а не мрійлива Мавка,
яка сприймає природу як живу істоту. Мати настільки душевно згрубіла, що не
помічає навіть Мавчиної вроди, а згадує про її чесноти лише тоді, коли «лукава,
як видра, хижа, наче рись» Килина демонструє свою справжню натуру. Для
скаліченої духовно й обмеженої Килини чи не найбільший життєвий скарб – «корова
турського заводу». Вона в житті так і не зазнала справжнього щастя, так і не
збагнула, що не перемогла Мавки.
Як створити сенкан?
Сенкан – це вірш, що складається з п’яти рядків. Слово ”сенкан”
походить від французького слова ”п’ять” і позначає вірш у п’ять рядків.
1.
Перший рядок має містити слово, яке
позначає тему (звичайно, це іменник).
2.
Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів
(два прикметники)
4.
Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і
висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.
5.
Останній рядок складається з одного слова – синоніма до першого слова, в ньому висловлюється
сутність теми, ніби робиться підсумок.
Або ж
так (формула):
1. Тема (іменник).
2. Опис (два прикметники).
3. Дія (три слова).
4. Ставлення (фраза – чотири слова).
5. Перефразування сутності ( одне слово).
1. Тема (іменник).
2. Опис (два прикметники).
3. Дія (три слова).
4. Ставлення (фраза – чотири слова).
5. Перефразування сутності ( одне слово).
Домашня
робота: характеристика образів
Килини і матері Лукаша (усно), зміст драматичної поеми Лесі Українки «Кассандра»
Бажаю успіху!